Tormek – vägen till en vassare visuell identitet

Familjeföretaget Tormek från Lindesberg utvecklade i början 1970-talet ett slipsystem som nu är marknadsledande inom sitt segment och exporteras till ett 30-tal länder. Produkterna är unika och sätter en standard för slipning av olika eggverktyg världen över. När företaget ville hitta ett nytt designuttryck för sin nya modell ”T-8”, valde de att inleda ett kreativt samarbete med Prodelox.

Uppdrag
Tormek drivs av visionen att slipning ska vara enkelt och att alla som arbetar med handverktyg förtjänar vassa verktyg. Företaget kommer från en tradition av innovation och produktutveckling, där funktion alltid har stått i fokus. När utvecklingsarbetet av deras nya slipmaskin T-8 startade, ville de samtidigt ta ett visuellt grepp och ge produkten mer personlighet:

– I vår uppdragsbrief till Prodelox pratade vi mycket om att arbeta vidare med den enkla, funktionsdrivna formen och att hitta ett uppdaterat uttryck som upplevs visuellt tilltalande och ger ett mervärde till användaren, berättar Karin Jansson, delägare och kommunikationsansvarig.

Prodelox fick alltså i uppdrag att hitta det rätta designuttrycket för den nya maskinen samt bidra med tankar och idéer kring själva tillverkningsprocessen.

Genomförande
Johannes Sjödin, designer på Prodelox, beskriver den kreativa processen som pågick under ca sex veckor:

– Vi tog avstamp i briefen, studerade nuvarande produktsortiment och jämförde med liknande produkter på marknaden. Företaget bidrog med ett antal idéer och förutsättningar som exempelvis att man ville ha ett precisionsgjutet zinkstativ och plastdetaljer i Tormeks karaktäristiska blå färg. Allt detta låg sedan till grund för arbetet med att hitta det visuella uttrycket. Med hjälp av moodboards presenterade vi våra tankar och det blev många kreativa diskussioner med kundens team. Efter ett antal möten och iterationer hittade vi i den rätta ”Tormek-tråden” och tog även fram en grov design i CAD-modell (ytor/proportioner mm).
Under själva konstruktionsprocessen bidrog Prodelox med designgranskningar, vilket bland annat resulterade i att de viktiga lufthålen på maskinens sida gjordes större.

Resultat
-Vår nya stolthet T-8:an är nu framgångsrikt lanserad. Vi är verkligen nöjda, både med hur samarbetet fungerat och med slutresultatet. Det har varit ett spännande projekt och mycket roligt att få se produkten ta form, avslutar Karin Jansson.